Search This Blog

Popular Posts

Tuesday 8 March 2011

KATA GANTI NAMA DIRI

Kata Ganti Nama Diri.Kata Ganti Nama Diri menggantikan nama manusia.
 
Kata Ganti Nama Diri 1 Kata Ganti Nama Diri 2 Kata Ganti Nama Diri 3
Aku Anda Baginda
Beta Awak Beliau
Daku Kamu Dia
Hamba Dikau Mereka
Kai Engkau -
Kita Kalian -
Patik Tuanku -
Saya - -

Beliau digunakan untuk orang yang dihormati seperti ibu bapa, guru dan menteri. Kami bererti saya dan dia apabila bercakap dengan orang kedua. Kita bererti anda dan saya.
 
Kata Ganti Nama Diri Penggunaan Contoh Ayat
Kata Ganti Nama Diri I
Aku, saya, hamba, beta, patik, kita, kamu.
Nama orang yang bercakap
"Saya yakin koperasi guru ini akan menguntungkan para guru," kata pegawai itu.
Kata Ganti Nama Diri II
Awak, aku, dikau, engkau, kamu, anda, tuan, puan, saudara, saudari, encik, tuanku.
Nama orang yang dilawan bercakap. Jika anda berminat untuk menyertai peraduan itu, sila hubungi Encik Azman.
Kata Ganti Nama Diri III
Dia, nya, beliau, baginda, mereka.
Menggantikan nama orang yang dicakapkan Mereka  belajar dalam kelas yang berbeza.
Beliau menjaga kebajikan anak buahnya.

No comments:

Post a Comment